maandag 18 februari 2013

Bula!

Op de airport van Nadi kwamen we direct weer in de eilandstemming. We werden ontvangen met muziek, allerlei stoere bewakers (met een traditionele kartelrok) gingen heel schattig aan Mare plukken en het was direct tropisch warm. Mm heerlijk. Ons hotel lag letterlijk tegenover het vliegveld en voor we het wisten lagen we heerlijk in het zwembad met een opvallend stoere glijbaan. Zo stoer dat Mare er na 1 keer proberen niet meer vanaf wilde.

Bula is hallo in Fiji. We hadden het aan Mare geleerd en het is heel grappig om te zien hoe leuk iedereen op haar gebula reageert. In Nadi hadden we een dagje gepland om te bedenken wat we hier eigenlijk wilden gaan doen. Fiji bestaat uit diverse eilandengroepen en dan is er ook nog het hoofdeiland Viti Levu zelf (door de locals steevast het mainland genoemd). Uiteindelijk besloten naar de Yasawa's te gaan, een eilandengroep ten westen van het hoofdeiland. Er gaat iedere dag een boot naar het verste punt van deze eilandgroep (en weer terug) die stopt bij de verschillende eilanden zodat je makkelijk kunt eilandhoppen. Na een tip van de dame in ons hotel en op basis van de lonely planet hadden we twee plekjes uitgezocht die ons heel mooi leken. Het boeken was wat gepuzzel. Alles ging namelijk nog telefonisch (gelukkig uitbesteed), maar met wat creativiteit, flexibiliteit en een upgrade lag er een prima schema. Misschien een beetje boven budget, maar na wat creatief boekhouden viel dat erg mee...

De volgende ochtend bracht de bus ons naar de haven. Dit was nog wel even spannend want wij wachtten in het hotel op de bus, terwijl de bus bij de halte verderop voorbij reed. Gelukkig wist een handige taxichauffeur ons na een korte achtervolging toch nog in de bus te krijgen. In de haven nog even snel de nodige boodschappen gedaan (luiers!). Daarna vertrokken we met één van de grote en snelle catamarans. Al varend kwamen we langs allerlei eilanden en resorts. Aangezien er nergens een haven was ging de boot steeds even stilliggen op zee zodat de resorts hun gasten op konden pikken met een klein moterbootjes. Hier een wel heel klein eilandje.

Onze bestemming was het verst gelegen eiland en de reis leek eindeloos te duren. Vooral omdat de zee behoorlijk ruig was. Na vijf uur kwamen we dan eindelijk bij het Blue Lagoon Beach Resort aan (inderdaad vernoemd naar de hier ergens opgenomen gelijknamige film met Brooke Shields). De reis was het gelukkig waard! Echt een fantastisch mooi plekje. Super afgelegen, prachtig uitzicht, blauwe zee, koraal voor de deur, heerlijk eten en een spetterend avondprogramma (o.a. international crab racing). We hadden een bure (bungalow) met briljante buitenbadkamer! Dus we konden vanonder de regendouche naar de sterren kijken, heel bijzonder. Zelfs Mare wou de hele tijd douchen.

De eerste 4 dagen hebben we doorgebracht met snorkelen, in de hangmat hangen, boeken lezen en veel kletsen. Omdat het eten werd geserveerd aan gezamenlijke tafels was er veel contact met de andere gasten. Opvallend: met uitzondering van een paar Australiers was eigenlijk iedereen bezig met een soort van wereldreis (van 3 tot 16 maanden). Erg leuk om alle verhalen, ervaringen en avonturen met elkaar uit te wisselen. Mare was het enige kleintje, dus aan aandacht geen gebrek. Vooral de Chinese gasten waren helemaal weg van haar. En dat was wederzijds. Als we Mare kwijt waren, zat ze steevast bij hen. Misschien omdat ze wel eindeloos met hun iPhone mocht spelen? Verder heeft Rinze nog een heuse sharkdive gedaan. Spannend en mooi om een behoorlijk aantal bull en reef sharks van wel heel dichtbij te zien. De grootste haaien waren maar liefst zo'n 3,5 meter...

Dan het tsunami-alarm! Achteraf een mooi avontuur, maar op dat moment best even spannend. Nabij de Solomon eilanden was een aardbeving geweest. De eventuele tsunami kon ook Fiji bereiken. Daarom werd ons resort op het heetst van de dag, zo rond drie uur, geëvacueerd. Iedereen moest de berg (die er gelukkig was) op. Om vier uur zou de eventuele tsunami aan land komen. Daar zaten we dan in de brandende hitte. Gelukkig hadden we voldoende water, zonnebrand en een paraplu mee kunnen nemen.

Om vier uur kwam het verlossende telefoontje vanuit het mainland dat het gevaar was geweken en we weer naar beneden mochten. Gelukkig dus geen tsunami in Fiji. De Solomon eilanden werden wel geraakt met een 10-tal doden en een aantal verwoeste dorpjes als gevolg....

De laatste middag bij de Blue Lagoon hebben we een boottochtje gemaakt langs de eilanden in de omgeving. Zo belandden we bij het strand waar de blue lagoon is gefilmd. Die moesten we natuurlijk wel even op de foto zetten.

Herkent iemand Paddy's eiland?
Wij eigenlijk niet echt. In NL de film maar weer eens kijken.

Na vier nachtjes moesten we dit prachtige plekje weer verlaten. Echt treurig waren we niet. Onze volgende stop zou wederom een prima plekje zijn. Andere reizigers vertelden ons dat dit de twee mooiste plekjes op de Yasawa's zijn. Dat hadden we goed uitgezocht! Achteraf begrepen we dat beide resorts dezelfde eigenaar hadden. Dat verklaarde waarom het octopus resort zo lekker vertrouwd aanvoelde. Weer lekker eten, gezellige mensen, koraal voor de deur, buitendouche, enz. Nu was er ook nog een zwembad, heerlijk! Daar hebben we behoorlijk wat uurtjes doorgebracht. Niet alleen in, maar ook naast het water. Bv om 's avonds de film 'Life of Pi' te bekijken. Echt heel bijzonder om op een ligbedje onder de sterren naar een film te kijken.

Het koraal was hier nog net iets mooier dan op het vorige eiland dus we zijn nog vaker gaan snorkelen. Een klein hoogtepunt was de nachtsnorkeltour. Die was echt vet!! Met grote zaklampen het water in. Het voelde alsof we op expeditie gingen. We hebben kreeften, inktvissen, krabben en een murene gezien. En natuurlijk heel veel vissen. Verder heeft Rinze ook hier gedoken bij een nabijgelegen koraalrif.

Na wederom vier nachten zat onze tijd er bijna op. Na de bootreis naar het mainland hadden we nog maar één nacht op Fiji. Weer eens airco in de hotelkamer. Die hebben we 's nachts maar op 26 graden gezet, anders kregen we het te koud!?! De volgende ochtend vlogen we (terug) naar Auckland om vanuit hier -na wederom één nacht- door te vliegen naar Singapore. Met meer inwoners dan heel Nieuw Zeeland weer eens een echt grote stad....