vrijdag 18 januari 2008

O & N, Canberra en O & N

Allereerst wat fotootjes van Oud en Nieuw: de wachtende mensen (2 waren er wel heel blij dat ze op de foto gingen), de wachtende boten en het net ontvangen pretpakket dat het wachten voor ons juist een feest maakte!

en toen.... eindelijk vuurwerk op en om de Harbour Bridge. We waren echt zwaar onder de indruk, vette show!

The day after hebben we eigenlijk helemaal niets gedaan. Uiteindelijk moesten we er 's middags natuurlijk nog wel even uit om te zwemmen en 's avonds om te eten, maar verder hebben we de hele dag naar 24 liggen kijken onder het genot van veel pepernoten (zat allemaal in het pakket).
Daarna op naar de hoofdstad. Nee, dit is dus niet Sydney of Melbourne, maar... Canberra. Hier hebben we het parlement bezocht, alwaar we een hele interessante rondleiding hebben gehad. De gids spuide nogal wat nietszeggende maar leuke weetjes: Overal in Australie moeten de bordjes met 'Exit' groen zijn, behalve in de Senaat. Waarom? Omdat groen niet in het design past en rood wel. Gelukkig is dit de werkplek van de wettenmakers en zegt de wet in Australie dus dat alle Exit-bordjes groen moeten zijn, behalve....
Verder bestaat de 'Australian coat of arms' (het landelijke wapen, dus zoiets als onze leeuw) uit een kangoeroe en een emoe. Dit zijn beide dieren die niet achteruit kunnen lopen en symboliseren zo het feit dat Australie altijd vooruit kijkt.
En tot slot, de parlementsleden hebben 4 minuten om naar een stemming te komen als de bel is gegaan. Dit omdat het oudste lid vanuit de verste hoek van het gebouw er 3 minuten en 45 seconden over deed. De rest moet het dus zeker binnen de afgeronde 4 min kunnen halen. Jaja, zo kom je nog eens wat te weten over de Australische politiek.

En toen, toen kwamen de ouders van Rinze op 5 januari aan op Sydney airport. Super leuk om ze na 6 maanden weer live te kunnen zien en spreken. Samen hebben we eerst twee mooie dagen in Sydney gehad waarin Otto & Nel tijd hadden om wat bij te komen van hun jetlag, maar waarin we ook onder andere een leuke wandeling langs Bondi beach hebben gemaakt. Het water rondom de rockpool was vanwege een hoge druk gebied in de buurt indrukwekkend woest.

De 7e gingen we richting een huisje in de Blue Mountains. Dit is een natuurgebied vlakbij Sydney dat haar naam dankt aan de blauwe waas die er vaak hangt. Deze waas is het gevolg van de stofjes die door de grote hoeveelheid eucalyptusbomen worden afgescheiden.
Het huisje heette Tranquility en dat werd zeker waargemaakt. Op de onderstaande foto's kun je meegenieten van ons uitzicht. En natuurlijk was dit alles inclusief een barbecue, waar we dankbaar gebruik van hebben gemaakt.

Ook 's avonds was het uitzicht fantastisch:

Er zat zelfs een sterrenkijker in het huisje dus we hebben de maan van heel dichtbij kunnen bewonderen!
Verder hebben we natuurlijk ook uitgebreid gewandeld. Het is werkelijk een schitterend gebied met superveel mooie tochten.

Tijdens één van deze wandelingen hebben we ook nog even in het steilste treintje ter wereld gezeten (de officiele Guiness Book of Records oorkonde hing er uiteraard ter bewijs). En toegegeven: het was best steil.

Naast het vele wandelen hebben we natuurlijk uitgebreid de tijd genomen om goed bij te kletsen, lekker vaak terrasjes en restaurantjes te bezoeken en heerlijk in het huisje te relaxen, heel gezellig!
Maar na een week in het huisje was het helaas alweer tijd om afscheid te nemen van Otto en Nel. Zij hebben ons 's ochtends vroeg naar het vliegveld gebracht waar wij in een vliegtuig richting Manilla zijn gestapt. Otto en Nel hebben inmiddels hun camper opgehaald en zijn onder andere de oostkust van Australie aan het ontdekken.